středa 14. září 2016

Recenze | Všechny malé zázraky - Jennifer Niven

Všechny malé zázraky (V originálním znění All the Bright Places) je ten typ knihy, která má jednoduše moc vás emocionálně vyždímat jako citron... Anebo taky ne.
Ne všechno je totiž o depresích a smrti - tahle kniha totiž poukazuje i na zářivější chvíle a to, proč stojí za to žít. Pro citlivější povahy bych ale stejně doporučila balíček kapesníků jako doplněk ke čtení :D 


Recenze je psána pro web Databáze knih, tímto moc děkuji za poskytnutí knihy na recenzi ♥


Tahle knížka mi dala vážně zabrat. Četla jsem ji vážně jedním dechem, ale cestou mi vyrazila dech a dokonce i zlomila srdce. Pokud hledáte něco k zamyšlení, co vás může tak trošku emocionálně vyždímat a stáhnout k pomyslnému myšlenkovému dnu, než vás opět rozehřeje určitou dávkou vřelosti, tak jsou Všechny malé zázraky docela dobrou volbou.

Možná to zní trošku šíleně, ale nemusíte se bát - čtivost zaručena, ale stejně tak i mile bláznivý kolotoč emocí, které ve vás kniha může přeci jen vzbudit. I to z téhle knihy dělá takovou sladkou tečku ve svém okruhu.

Série: -
Počet stran: 360
Vazba: Paperback
Nakladatelství: Yoli
Rok vydání: 2015
Začalo to na římse školní zvonice. Byl tam on a byla tam ona, třebaže se tam vůbec neměli v úmyslu potkat. Finch byl vždycky fascinovaný smrtí a opět si s tou myšlenkou pohrával, zatímco Violet pořádně netušila, co přesně tam dělá. Něco je svedlo dohromady, třebaže jsou oba natolik rozdílní.
On je největší školní podivín, kterému je ukradená budoucnost, žije jen svojí přítomností. Nikdo ho nemůže a nechce brát vážně - ačkoliv by si přál být celkem obyčejný, normální kluk, brání mu v tom fakt, že trpí bipolární afektivní poruchou. Zatímco ona je jeho naprostým opakem - oblíbená dívka, která má celkem pěknou budoucnost, ke které se pevně upíná. Oba jsou ale stahovaní dolů, což je znovu svádí dohromady - stejně jako projekt, který dostanou ve škole... Společně ale najdou nejeden zázrak, který je dost dobrým důvodem chtít znovu žít.

Už od samotného začátku čtení jsem si říkala, že je tahle knížka jiná, než ostatní. To mi bylo víceméně jasné už v momentě, když jsem se rozhodla si ji přečíst - i proto jsem se tak rozhodla. Někde jsem četla, že je vážně depresivní... To mi naprosto vyhovovalo, ačkoliv jsem od toho nějak moc neočekávala. K mému překvapení jsem si odnesla mnohem víc, než by mě vůbec napadlo.

Finch je vážně zvláštní kluk, což je znát už ze samotné anotace. Netuším, jestli je to jeho bipolární poruchou, anebo něčím jiným - ale je zkrátka jiný. Někdo by mohl říct, že je doslova narušený, ale já bych použila slovo rozbitý. Celá společnost kolem ho bere doslova jako magora a on víceméně netuší, co dělat se svým životem. To značně vysvětluje i jeho fascinaci smrtí, která se silně prolíná i s touhou zemřít. To se ale začne měnit v momentu, kdy se setká s Violet - dívkou, která je mu natolik nepodobná, až by ho zřejmě nikdy nenapadlo, že by z nich mohli být přátelé. Anebo možná něco víc. Překvapivě je na tom ale Violet dost podobně jako on. Po smrti svojí sestry se z ní stal dost odlišný člověk a všechno, na čem jí záleží... je její budoucnost. K té se upíná jako k vzdálenému majáku ve tmě, protože jí už nic moc dalšího nezbývá. Ti dva se víceméně hledali, až se našli... Vzájemně mezi sebou nacházejí zvláštní formu přátelství, porozumění a přijetí, které jim oběma dost chybí. 

Všechny malé zázraky je knížka, která asi nebude úplně vhodná pro každého. Jak jsem psala, je svým způsobem vážně... hodně depresivní. Vlastně bych ji mohla dost dobře označit za jednu z těch knížek, které vám můžou zlomit srdce, protože pro tyhle účely je vážně téměř dokonalá. Obsahuje příběh, který je na jednu stranu vážně smutný a depresivní, ale... Na druhou stranu zase tolik srdečný a vřelý, že se to těžko popisuje. Dost se mi v tomhle případě líbí volba názvu - protože ten k tomu skutečně krásně sedí. 
Zároveň celá knížka působí celkem zvláštním dojmem, který podkresluje její hloubku. V některých bodech možná působí trošku přehnaně, možná nerealisticky - ale je dost dobrým odrazem do duše někoho, kdo je vážně zlomený. Stejně tak ale umí pohladit po duši tím, jak si navzájem Violet s Finchem pomáhají - takový případ vztahu jsem v knížkách zatím příliš neviděla, což je rozhodně pozitivní. Nejen díky tomu, jak autorka vybudovala jejich vztah, ale taky díky tomu, že se vyhnula nepříjemnému klišé, které mohlo nastat.

Po dějové stránce mohou Všechny malé zázraky působit jako trošku slabší, ale to autorka velice dobře vybrala později. I když chvílemi třeba děj může působit třeba až zbytečně jednoduše, celá kniha je sama o sobě dost dramatická, proto nevidím nějakou zvláštní a nutnou potřebu přilévat olej do ohně jen proto, aby byl děj trošku peprnější. K tomu nakonec stejně dojde - až k tomu bude vhodný čas. A věřte mi. Existuje dost dobrá šance, že vám to zlomí srdce.

Moc se mi líbil autorčin styl psaní. Je velice příjemný a hlavně čtivý, takže stránky celkem snadno ubíhají jedna za druhou. Po námětové stránce je to sice možná trošku těžší čtení (ona depresivita asi ne každému sedne, aby tu knihu mohl přečíst nějak v krátkém intervalu) - ale autorčin styl psaní působí velice dobře, dokonce i v místech, kde je prostor na myšlenky a čtenáři by se mohli možná začít nudit. Díky tomu můžu s klidným svědomím říct, že tahle knížka jen tak neomrzí.

Všechny malé zázraky je opravdu milá, ačkoliv poněkud depresivní kniha, která má moc přimět čtenáře se nad některými věcmi skutečně zamyslet a dost možná mu zlomit srdce. Autorčin styl psaní je velice čtivý, děj není snadno předvídatelný a má příjemné tempo, které nakonec zakončí konec s menším BOOMEM, za který musím autorku vážně pochválit. Pokud hledáte knížku, která je smutná a milá zároveň, anebo se nebojíte něčeho trošku těžšího a smutnějšího, rozhodně Všechny malé zázraky můžu doporučit. 



4 komentáře:

  1. Celá knížka mě opravdu zaujala. Přijde mi, že je to něco jiného, než to, co běžně čtu. Pokud se knížka hodně zamýšlí nad nekterými věcmi, je to moje parketa. :) Moc pěkně napsané a určitě si to spoustu svých příznivců najde. :) www.fitfoodhealthy.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  2. Zajímavá knížka :) Určitě se na ní podívám v knihkupectví :)

    OdpovědětVymazat
  3. Od prvej chvíle čo som túto knihu zbadala, vedela som, že si ju jednoducho musím prečítať. Mala som od nej neskutočne veľké očakávania, čo často nebýva dobré... No bola som maximálne spokojná, pretože toto ma sklamať nedokázalo. Je to krásny príbeh, aj keď najmä zvláštny. Celkovo to má veľmi zvláštnu atmosféru, no je to kniha ku ktorej sa vždy rada vrátim.
    Skvelá recenzia a naozaj prekrásny blog :)!

    OdpovědětVymazat
  4. Ta kniha sama o sobě je jeden malý velký zázrak. Zamilovala jsem se. Rozbije, ale pak dá zase dohromady. A to prostě umí jen málokterá.

    Někdo říká, že můj pohled na tuto knihu je vyhraněný a přecitlivělý, ale není. Jsou to pocity a já prostě vím, co cítím. A pokud si toto někdo myslí, tak tu knihu nepochopil, jiné vysvětlení není.

    OdpovědětVymazat