sobota 21. října 2017

Recenze | Listen to my heart: Moje láska k životu - Helena Von Zweigberg

Posledním výtiskem, který jsem dostala k dispozici od Nakladatelství Omega v jednom z balíčků, byla i kniha Listen to my heart: Moje láska k životu. Příběh mojí oblíbené zpěvačky a idolu - Marie Fredriksson - členky úchvatné kapely Roxette. Více o knize najdete v celém článku.

(Možný výskyt spoilerů, čtěte na vlastní nebezpečí!)

Počet stran: 204
Vazba: Hardback s přebalem
Rok vydání: 2017
Jak je známo, Marie si před patnácti lety prošla peklem, když jí byl zjištěn nádor na mozku. Bojovala dlouhé roky s rakovinou, slabostí, strachem a zoufalstvím, zatímco jí její nemoc pomalu zabíjela. Přesto, že jí lékaři dávali jen pár let života, Marie svůj boj vyhrála a žije, zpívá, miluje - mnohem dychtivěji než kdy dřív. Nemoc jí dala nový náhled na svět a právě o tom je celá tato kniha. Zčásti popisuje Mariin život před nemocí, vypráví o začátku její kariéry, prvních láskách, rodině, zároveň však i na strastiplné roky, které prožila se svým manželem a dětmi polomrtvá hrůzou, kdy je opustí.

Podobných knih jako je tahle, jsem v životě četla jen pár. Vždy šlo o nějaké ze známějších osobností, ale žádnou z nich jsem nechtěla poznat tak moc, jako Marii. Přesně z toho důvodu jsem po knize bezmezně toužila už od chvíle, kdy jsem jí viděla vyjít a chtěla si jí přečíst.

Pokud nevíte, kdo jsou Roxette nebo samotná Marie, v případě této knihy to více než ráda vysvětlím. Roxette je švédské duo dvou zpěváků - Marie Fredriksson a Per Gessle. Jsou nejenom známí ve Švédsku nebo Evropě, ale díky některým svým písním i celosvětově známí. Samotná historie kapely sahá do konce 80. let minulého století, kde se Roxette proslavili hitem "The Look", "It must have been love" nebo "Listen to your heart". Po této písni je také nazvána kniha.

Marie Fredriksson je neuvěřitelně silná a odhodlaná osoba, kterých ve světě příliš není. Ačkoliv k ní nikdy nebyl osud nijak výrazně nakloněn, Marie si dokázala probojovat svojí cestu sama a vybudovat si vlastní až na úplný vrchol, znovu a znovu. Dokonce i po těžké léčbě si znovu dokázala najít cestu na milovaná pódia a v roce 2016 dokonce vydat pár nových písní.

Sama vzpomíná na svůj život, do knihy vkládá vlastní pocity, myšlenky nebo sny, kterými žila. Popisuje každou bolest nebo naději, zároveň však do všech vět přidává své charisma a občasný smysl pro humor.

Kniha se tak čte dokonale! Příběh plyne téměř sám, osobně jsem se dozvěděla spousty nových věcí o jejím životě o kterých jsem neměla tušení a cítila téměř na vlastní kůži její vlastní pocity v částech, kdy Marie bojovala s rakovinou. Jde o velmi emotivní čtení a občas jsem se do knihy vžila tak, že kapesník se stal nezbytnou součástí mojí pravé ruky.

Mimo samotného příběhu je zhruba uprostřed příběhu několik stran věnovaných fotkám. Doslova tak před očima vidíme Marii vyrůstat - od drobného děvčátka, v dívku, dospělou ženu a bojovnici, kterou se v posledních letech stala. Bylo to velké zpříjemnění příběhu a prohlížení (nutno zdůraznit) kvalitních fotek jsem si užila!

Bohužel, byla zde i jedna jediná věc, která mě mírně zklamala, nicméně to není vina spisovatelky, nýbrž českého překladu. Během čtení jsem si všimla několika dokola se opakujících chyb a to, že některá slova byla spojená dohromady, bez mezer. Na podobnou situaci jsem tam tuším přišla asi čtyřikrát nebo pětkrát a skutečně - tato chyba bije do očí.

Pokud jste podobně jako já fanoušky této švédské kapely, bez váhání dejte knize šanci. Kniha u mě uspěla nad očekávání, čtení jsem si vychutnávala a mimo pár překladatelských chyb si nemůžu na nic stěžovat. Pokud ovšem nejste fanoušky skupiny, stále si myslím, že je dost času to napravit. Mariin příběh je inspirující a to pro všechny lidi, kteří v životě bojují s něčím příliš velkým. Doporučuji!

5/5