pondělí 4. července 2016

Blog | Články, propagace a užitečné odkazy

Arieluma, Daevas! Protože měl předchozí díl o blogování vážně velký úspěch, rozhodla jsem se s pokračováním až tolik neotálet - ono je toho vlastně celkem dost, co se v tomhle ohledu dá probrat. Dnes budeme pokračovat - obecně o článcích jako takových, se kterými se potom pojí i obrázky a propagace. A pak ještě užitečné odkazy k tomu.
Případně byste mi ale mohli napsat, pokud vás zajímá vyloženě něco konkrétního ^^





Téma článku a jeho název

První věc je, že by si člověk vážně měl pořádně promyslet, čemu se vlastně v daném článku chce věnovat. Nechat si to uležet v hlavě, pořádně promyslet a až potom psát - přeskakování od jednoho různého tématu k dalšímu by se totiž mohlo dost nepříjemně promítnout na kvalitě, stejně jako může v čtenáři vzbuzovat zmatení. A to nechceme, ne? 

Jak už jsem psala v předchozí části, člověk by měl ideálně psát o něčem, co je mu blízké. Něco, co ho baví, o čem něco ví - když totiž píše o něčem, co je pro něj vzdálené, čtenář to obvykle pozná. Pokud vás tedy baví kosmetika a něco o ní víte, super - můžete se o svoje zkušenosti podělit v článku. Důležité ale taky je, aby článek měl nějaký přínos pro čtenáře, stejně jako by se měl nést v určitém duchu originality. Existuje totiž nepřeberné množství blogů a blogerů, proto by měl existovat určitý důvod, proč by si čtenáři měli přečíst zrovna váš článek. Pro to je hodně důležitý už úvod - ten by měl v nějakém krátkém odstavci anebo dvou shrnout, o čem vlastně článek bude. Ideálně takovým stylem, aby návštěvníka skutečně přiměl ten článek otevřít a přečíst si ho. 

Co se názvu týče, ten je stejně důležitý jako úvod - v určitém bodě ještě důležitější, protože ten návštěvník vidí ještě před samotným textem. Název by měl být ideálně co nejkratší, úderný a výstižný. Vaše volba slov v názvu se také odráží na tom, jak vás potom lidé mohou najít - ačkoliv je důležité myslet na to, že píšete pro skutečné lidi, ne pro vyhledávače. 


Ideální zpracování a délka článku

Dost často se řeší, jak dlouhý by vlastně článek měl být. A jak by měl vypadat? První věcí je, že by měl mít text dělený na odstavce. Pokud text není dělený na odstavce, dost špatně se čte - to je prosté. Spousta lidí takový článek otevře, všimne si toho... a pak ho zase zavře. Což není žádné velké překvapení. 

Co se vzhledu článku týče, svojí roli určitě hraje i zarovnání. Jak by se vám četl článek, který bude celý takhle zarovnaný? Věřím, že asi ne moc dobře. Proto pro vás mám prostou radu: nepoužívejte zarovnání na střed u delšího textu. Vypadá to hrozně a ještě hůř se to čte. Takové zarovnání se hodí vážně jen ke kratším textům, potom ještě k nadpisům - ale rozhodně ne k odstavcům - nebo nedej bože celému textu. I kdyby to nebyla až taková tragédie, nedělejte to. Prosím. 

Místo takového zarovnání buď nedávat žádné zarovnání (Nezarovnaný text je tedy daný doleva) - anebo zarovnat do bloku, což je zarovnání, které používám já. Někomu nevyhovuje, ale podle mého názoru působí trošku... uspořádaněji, než text nezarovnaný. 

Rozhodně bych se také vyvarovala smajlíkům - ti kazí celkový dojem článku. Neříkám, že by je lidé neměli psát, ale... spousta lidí je píše za každou větou. Článek není status na Facebooku, pokud si tedy na blog nechcete psát deníček. Pak by tam ti smajlíci až tolik nevadili. 

V otázce délky... Nedá se nijak přesně určit ideální délka článku, ale můžeme to vzít tak nějak odhadově. Článek by neměl být extrémně krátký, ale ani nějak extrémně dlouhý - z krátkého článku se toho člověk moc nedozví a dlouhý text se zase spoustě lidí vůbec nechce číst. Takže kdybych to měla brát tak nějak odhadem, zkuste se řídit tímhle.

Obrázky do článků

Obrázky se dají snadno najít ať už na Googlu, anebo třeba na Pinterestu. Někdy se nějaké perličky dají najít třeba i na Tumblru, ale v zásadě je to jedno. Stačí vyhledávaný termín napsat do vyhledávače, ono už něco vyjede. Obrázky jsou totiž rozhodně důležitou součástí článku, protože ho obohacují po stylistické stránce. Schválně řekněte - jaký článek je vám milejší? Ten, co obsahuje jenom text, anebo ten, který je doplněný obrázky? Rozhodně by se to s nimi nemělo přehánět, ale nějaký ten obrázek rozhodně vypomůže celkovému dojmu. 

Pokud obrázky vkládáte přímo do textu, měly by být zmenšené, aby text neomezovaly. Zároveň bych chtěla podotknout, že například Blogger rád zlobí a při vložení obrázku klidně rozhodí text - na to pozor. Jinak je to ale vesměs jedno. Ideálně by ale obrázky v textu měly být rozmístěné cik-cak. Jednou nalevo, podruhé v dalším odstavci napravo, aby to nerušilo při čtení a nevypadalo to divně - že je jedna strana plná obrázků a ta druhá ne. 


Samozřejmostí pak je, že by obrázek měl nějakým způsobem souviset s tématem článku - a taky by měl být uvedený zdroj, pokud obrázek není přímo váš. 


Jak na čtenáře? Komentáře!

Obecně platí, že pokud něco chceme, jen tak nám to nespadne do klína. Stejně je to i s čtenáři/návštěvníky. Jeden z vcelku osvědčených způsobů, jak nenásilně upozornit na svůj blog a získat si nějakou tu odezvu, je komentování na ostatních blozích. Alespoň na Blog.cz to tak snadno fungovalo - vy někomu zanecháte komentář a on se ve valné většině případů podívá na váš blog, pokud ho uvedete při komentování. A nemusíte o to ani nijak potupně škemrat, lidská zvědavost je vlastně už celkem automatická. Anebo jsem jediná, co ze zvědavosti na blog klikne? 


Psaní na žhavé téma

Dalším způsobem, jak si získat nějakou tu pozornost, je psaní na žhavé téma. Pokud zrovna frčí nějaké určité téma, můžete se na něm „přiživit“ - ačkoliv bych to asi úplně nedoporučovala, pokud k tomu vyloženě nemáte co říct. V takových případech opět platí to samé, co už jsem zmiňovala - nemá totiž smysl psát o něčem, o čem nic moc nevíte. Anebo o něčem, co vás nezajímá. 


Facebookové skupiny

Asi nejsnazší je potom propagace na Facebooku. Existuje nespočet skupin, které se věnují čistě blogování - ať už blogování obecně, anebo blogování v určitém směru. V takových skupinách potom má člověk šanci nejen sdílet a propagovat svůj blog, ale také objevit nějaký nový blog - dost často se pak vyskytují i možnosti návštěva za návštěvu a komentář za komentář - pravděpodobně jedna z nejsnazších cest, jak si získat návštěvnost a potencionální čtenáře. 

Užitečné odkazy

Facebookové skupiny, věnované blogování: Blogy! Blogerky! Blogeři! Blogování!, Blogy!:) , Blogeři a blogerky :-), Knižní blogeři (skupina jen pro knižní blogery a jejich čtenáře, ostatní skupiny jsou obecné). Pokud hledáte program na upravování fotek, doporučuju Gimp - je volně ke stažení a není nějak zvlášť složitý. Pro online programy by se mohl hodit Pixlr.com - ten se dá i stáhnout do počítače jako klasický program. Pokud už jste ale víc zkušenější v tvorbě obrázků a podobně, můžu doporučit stránku Dafont.com - tam si můžete stáhnout nejrůznější fonty, které se určitě při tvorbě obrázků/designu na blog budou hodit. Na hledání obrázků se může hodit například Pinterest.com. 





9 komentářů:

  1. Se zarovnáním souhlasím. Já mám ráda pokud možno do bloku. Rozhodně ne na střed. Tak trochu mě to totiž odradí od čtení. Články bez obrázků mě moc neberou, protože vidím jen to množství vět a už mám pocit, že to prostě číst nechci...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, tak nějak se cítím taky :D Ačkoliv na druhou stranu - nemám zase ráda, když je článek jen plný obrázků a textu je jen hrstička. Ideálně tak nějak text, který je doplněný obrázky, které neruší - a nejsou nijak velký :D

      Vymazat
  2. I já jsem rozhodla pro změnu zarovnání textu. Je pravda, že pokud to čtenářům vadí, tak by se každý bloger měl zamyslet a dát tak svým fanouškům důvod k další návštěvě. Klidně se mi můžeš kouknout na nějaký článek, že fakt nekecám! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já vím, koukala jsem ^^ Tvůj blog už mám víceméně v oblíbených, jsem fakt ráda, že jsem na něj skrz tu skupinu narazila :)

      Vymazat
  3. Myslím, že jsou to super a užitečné rady... osobně taky ráda zarovnávám text, protože mi to přijde upravenější. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Pekný článok, tiež mám na blogu podobné. Píšem ich rada a to hlavne, ak niekomu pomôžu ♥ ʕ•́ᴥ•̀ʔっ

    * Giveaway *

    OdpovědětVymazat
  5. super článek :) a u velmi užitečné rady ♥

    OdpovědětVymazat
  6. Velmi zajímavý článek, tvé tipy se mi budou hodit. :)

    OdpovědětVymazat
  7. Rady úplne super :) akurát pozor s obrázkami, na niektoré sa vzťahujú licencie a ich použitie bez povolenia je vlastne krádež. Odporúčam stránky ako pixabay.com alebo canva.com či flickr, kde si môžeš stiahnuť obrázok a použiť ho vo vysokej kvalite bez porušovania autorských práv. :)
    Ale tipy ozaj super, to s tým zarovnaním textu je "des a hrúza", ja sa na to nemôžem ani pozerať :D
    Ešte čo mne prekáža sú napríklad anglické názvy pri článkoch, ktoré nie sú primárne fotoblogy...

    OdpovědětVymazat