čtvrtek 16. listopadu 2017

Recenze | Iluminae - Amie Kaufman, Jay Kristoff

 Ke knize Iluminae jsem se dostala skutečnou náhodou - zahlédla jsem jí koutkem oka v knihkupectví a už její velikost mě dostala na kolena. Okamžitě jsem zatoužila si knihu přečíst. Díky internetovému knihkupectví Megaknihy jsem ale naštěstí nemusela čekat nijak dlouho, protože mi knihu zaslali k recenzi doslova rychlostí blesku - Děkuji!





Počet stran: 608
Vazba: Hardback s přebalem
Nakladatelství: Cooboo
Rok vydání: 2016

Je rok 2575 a Kady se právě rozešla se svým přítelem. Aby toho nebylo málo, na planetu, kde žije, zaútočí nepřátelská vojska a Kady je nucená utéct na evakuační loď. Její matku krátce poté předělí na jinou loď a stejně tak i jejího ex, který ji ironicky chybí ze všech nejvíc. Ve vesmíru se ale dějí divné věci. Umělá inteligence lodi zešílí a provádí divné úkony, v patách jsou jim nepřátelé a Kady vlastně vůbec neví, jestli Ezru pořád miluje.

Iluminae pro mě bylo snad největším překvapením za tenhle rok. Ačkoliv jsem nikdy nebyla extra velká fanynka sci-fi, tady jsem si to užívala. Lehký nádech dystopie a dobrodružství mě udržoval během čtení připoutanou ke knize a sladce ironická Kady se prakticky okamžitě stala mou oblíbenou postavou.


Mimo Kady v knize měly hodně prostoru další dvě postavy - její ex přítel Ezra a umělá inteligence SPIRO. Kady a Ezra se k sobě skvěle doplňují a tvoří úchvatné protiklady, které se k sobě neustále přitahují jako magnety. Dokonce i SPIRO působí částečně lidsky a je velmi zajímavé sledovat jeho vývoj. Ačkoliv na to nikde nebylo příliš místa, obdivuju autory, kteří dokázali z tak maličké jiskřičky vytvořit nádherné charaktery postav. A to nemluvím ani o vedlejších, kterých jsou mraky! Sice bylo zpočátku velmi těžké si zapamatovat všechna jména a uvědomit si, kdo je kdo, ale nešlo o nic závratného, co by mi knihu nějak zkazilo.

Důležitá věc
na kterou musím upozornit je skutečně neobvyklý styl psaní. Celá kniha je totiž sepsaná v emailech, nahrávkách a datech, která pomalu a postupně prozrazují celý příběh. Často se jedná o emailové konverzace mezi postavami nebo o data ze SPIRA. Autoři píšou neuvěřitelně poutavě a čtivě. I když jsem si zprvu říkala, že to možná nebude tak záživné, po dočtení jsem si naprosto jistá, že zvolili tu nejlepší možnost.

Třešničkou na dortu je používání nespisovných výrazů a zacenzurovaných sprostých slov. A že jich je celá řada. Občas i celý řádek!

Děj je velmi těžké popsat. Jde o jednu hlavní linii, ale ta je natolik rozvětvená, že jde jen těžko říct, jestli se vůbec někdy dozvíme všechna tajemství. Autoři se rozhodli stavět na velmi dobrém základu a potěšilo mě, že jsem během čtení nezaznamenala žádné nesrovnalosti, takže ke konci jsem všemu dobře rozuměla.

Jediné, co musím vytknout jsou občasné cizí názvy technických zařízení, ale s tím už se musí při čtení sci-fi alespoň trochu počítat.

Pro čtenáře, kteří YA a sci-fi mají rádi mohu Iluminae doporučit celým svým srdcem. Jedná se o skvělou knihu, které dokonce v nejbližší době vychází i druhý díl a přesně proto by takový skvost neměl chybět ve Vaší knihovně. Doporučuji.

5/5


Za poskytnutí knihy děkuji eshopu Megaknihy
Více o knize naleznete na stránkách - Megaknihy.cz
Knihu můžete zakoupit ZDE



2 komentáře:

  1. Příběh mi zatím připadá spíš průměrný, ale je vidět, že tebe knížka opravdu hodně bavila. Už jí musím konečně dočíst! :D :)
    Fandom Before Blood CZ

    OdpovědětVymazat