středa 15. listopadu 2017

Recenze: Čarodějnice, Salem 1692 - Stacy Schiff

 Salem a čarodějnice - má dvě oblíbená témata, která jsou spolu ve velmi úzkém spojení. Jakmile se proto objevila kniha, která podobné záležitosti dopodrobna rozepisuje, neváhala jsem a okamžitě se po ní natáhla. Za poskytnutí opět děkuji nakladatelství Omega, protože mi kniha udělala velkou radost!






Počet stran: 352
Vazba: Hardback s přebalem
Nakladatelství: Omega
Rok vydání: 2017


Už samotný prvotní pohled na knihu dokáže přesvědčit o tom, že věci o kterých se uvnitř dočteme, nebudou nijak krásné nebo příjemné. Doba pálení čarodějnic byla ošklivá sama o sobě, natož, když se zaměříme na město, které popravováním bylo známé asi nejvíce.

Celý začátek onoho neblahého incidentu začal v zimě 1692, kdy dcera duchovního propadla křeči a bez ustání křičela. Ani ne o rok později bylo popraveno 19 lidí z nichž jeden byl popraven rozdrcením. Tím vše ale jen začalo. Strach ve městě rostl a stejně tak i nejistota mezi lidmi. Byli schopni udat každého, jen aby ochránili vlastní život. Příběh tvoří krásně napjatou atmosféru a vypráví příběh skupinky dívek, které téměř Salem zničily, skrz strach a paniku. Zároveň i dobře poukazuje na zaslepenost tehdejších lidí a jejich skutečné charaktery.

Na samotném začátku knihy hned několik stran zabírá seznam postav, které jsou roztříděné podle rodin nebo jejich místa ve městě. Ačkoliv nejde o nic zábavného, jsem si jistá, že pro člověka, který alespoň trochu historii města zná, jména Tituba nebo Cotton Mather nejsou neznámá a minimálně párkrát o nich slyšel. I když je nemožné zapamatovat si všechny, osobně doporučuju mít neustále seznam jmen nalistovaný a později si jednoduše najít podle jména o koho jde a odkud pochází.

Kniha se dělí na dvanáct dlouhých kapitol, které dopodrobna popisují každou maličkost a detail na který se můžou zaměřit. Autorku za to musím obdivovat, protože jde vidět, že kniha vznikla po velkém úsilí a shromažďování informací. O tom se ostatně můžeme přesvědčit i na konci knihy, kde část stran zabírá seznam použitých zdrojů a rejstřík, který ještě víc ulehčuje orientaci v knize. Klobouk dolů!

Po grafické stránce nemá kniha chybu! Velikost knihy je sice větší než jak jsem obvykle zvyklá, ale překvapivě mi to nijak moc nevadilo. Mimo samotného textu se v knize vyskytuje ještě několik stránek s fotografiemi - zde se můžeme setkat s dobovými obrázky, portréty, dopisy nebo i mučícími prostředky.

Nehledě na to, že jsem se na knihu těšila, předem se připravte na neskutečné množství informací, které vás zavalí. Je pravda, že není jiný způsob, jak by se dalo popsat takové množství věcí, přesto jsem měla chvíle, kdy jsem si od čtení musela dát chvíli pauzu. Často jsem se ztrácela, občas i nudila a knihu zkoušela pročíst podle rejstříku a věcí, které mě zajímaly nejvíce. Sama o sobě je kniha napsaná velmi dobře. Styl je čtivý, příjemný a zvláštně osobitý, nijak nepřikrášlený. Ale upřímně si myslím, že informací byl až drobný nadbytek, který být nemusel.

Pro lidi, kteří si rádi počtou o historii nebo o čarodějnických procesech by to měla být rozhodně jedna z knížek, které by si měli povinně pročíst. Obsahuje nespočet zajímavých věcí a líčí věci tak, jak se skutečně udály. Doporučuji!

4/5


Za poskytnutí knihy děkuji Nakladatelství Omega
Více o knize naleznete na stránkách - knihyomega.cz
Knihu můžete zakoupit ZDE

1 komentář:

  1. Přesně toho jsem se u téhle knížky bála a jsem ráda, že jsem si o výtisk nakonec nenapsala. :) Nemám ráda když je knížka přesycená informacemi, něco by se prostě mělo vypouštět. :/
    Děkuju za recenzi. :)
    Fandom Before Blood CZ

    OdpovědětVymazat