Recenze: Children of Blood and Bone - Tomi Adeyemi

Hledáte inspiraci, která by vás donutila oprášit si své jazykové schopnosti a přečíst si něco v cizích jazycích? Pokud hledáte napínavé a originální fantasy, jste na správném místě!

Výsledek obrázku pro Children of Blood and Bone

Počet stran: 536
Vazba: Paperback
Nakladatelství: Pan MacMillan
Rok vydání: 2018

I když je v dnešní době velmi těžké narazit na originální fantasy, Children of Blood and Bone rozhodně patří mezi knihy, které by se měly obzvlášť rychle dostat na váš want-to-read list. Nálepku bestselleru i jedné z lepších knih knih za rok 2018 si totiž právoplatně zaslouží.

Zélie si pamatuje na dobu, kdy byla země Orishy naplněná magií. Spalovači zapalovali ohně, Vlnobijci poroučeli vlnám a Zéliina matka vyvolávala duše. Vše se změnilo v noci, kdy magie zmizela. Kvůli příkazům nemilosrdného krále, byli Mají – Zellin lid, napadeni a zabiti. Za sebou zanechali jen Zélie bez její matky a její lid bez naděje. Nyní, Zélie má šanci přinést magii zpět a zaútočit proti království. S pomocí princezny, Zélie musí porazit korunního prince, který je více než odhodlán magii nadobro vymýtit.  V Orishe začíná být nebezpečno, se sněžnými leopardy a pomstychtivými duchy. Ale největší nebezpečí může být sama Zélie, která se snaží ovládnout svou magii a city, které se vůči jejímu nepřáteli objevily.

Od smrti svojí matky si Zélie prošla peklem. A to nemá ani ponětí, co jí čeká. Její život naplnilo jediné poslání – pomáhat otci s rybolovem a tajně se učit bojovat, aby mohla ochránit sebe i své blízké. Jenže když se vydá do hlavního města, aby získala rodině peníze, celý její svět se rázem změní a nabírá mnohem hlubší úděl. Dozvídá se, že magie není mrtvá a je možné ji zachránit, stejně jako lid Mají, který je po Útoku zničený a zotročený.
Čeká jí dlouhá cesta, plná nebezpečí, obětí a zrady, která přijde, když jí Zélie bude nejméně čekat. Ale nečeká na ní vše špatné. Získá přátele, lásku a co víc – naději.

Výsledek obrázku pro children of blood and bone fanartZélie nepatří mezi hrdinky, které byste si na místě oblíbili. Naopak, její povaha je natolik složitá, že vám bude pár kapitol trvat, než se s ní sžijete a pochopíte ji. Rozumnost, logika ani trpělivost nepatří mezi její silné stránky a podle toho to také dopadá. Zélie se často dostává do problémů – ať už kvůli svému vzdoru nebo prořízlé puse. Má jediné štěstí, že za jejími zády vždy stojí někdo, kdo jí pomůže.

Tzain, Zéliin starší bratr, možná patří mezi vedlejší postavy, ale v knize má výjimečné postavení. Je to dokonalý prototyp prince na bílém koni, se svou laskavou, odvážnou a loajální povahou. Vždy stojí za svou sestrou, i když svého rozhodnutí často lituje.

Výsledek obrázku pro children of blood and bone fanart
Amání, princezna Orishy, vždycky žila zavřená v paláci, stejně jako ptáček ve zlaté kleci. Jakmile však pochopí, co je její rodina skutečně zač, rozhodne se utéct – což spustí celou lavinu událostí v knize. I když se může zdát na první pohled hloupá a naivní, ve svém nitru ukrývá bojovnou lvici.

Inan, poslední hlavní postava knihy a korunní princ, patří k postavám, u kterých nelze jednoznačně říct, jestli jsou záporné nebo ano. i když je ve svém nitru Inan hodný, činí až příliš špatných rozhodnutí. Je ochoten udělat cokoliv, aby svou zemi zachránil před „spáry magie“, ale neuvědomuje si následky svých činů. Budete ho milovat, stejně jako nenávidět.

Začátek knihy nelze být považován za pomalý a váhavý. Pouštíme se z pohledu Zélie přímo do víru událostí, kde je postupně vše vysvětleno – od minulosti, po situaci, ve které se království nachází. Nemusíte se bát, že budete zmateni nebo, že se budete nudit. První akce na sebe nenechá dlouho čekat a hned poté přijde první velký zvrat, od kterého se bude odvíjet zbytek knihy.

Překvapení, odhalení a šoku, si při čtení užijete hromadu. Autorka má talent na skvělé načasování, a tak jednotlivé zvraty dávají smysl a skvěle do děje padnou. Mimo napínavých nebo bojových scén se objeví i pár romantických, vřelých nebo zábavných scén, které knihu doplňují. I když jde o sebeobyčejnější část, vždy se na ní najde něco zajímavého, takže nudy při čtení se bát určitě nemusíte.

Nenarazíte ani na jednotvárnost. Mimo pohledu Zélie se později při čtení připojí i části Amání a Inana, které se objevují méně, ale o to více si je poté užíváte. Jednotlivé pohledy se nepřekrývají, navazují na sebe. K psaní je využita ich-forma, což mi k ději náramně sedí. Do hrdinů se mnohem lépe vžívá a dobrodružství skutečně vidíte jejich očima.

Prostředí světa Orisha je vymyšlené do velmi podrobných detailů, které se můžete dozvědět z krásně ilustrované mapy v knize, nebo i z popisů, které se v ději objevují. I když se v průběhu děje nepodíváte na všechny ze zakreslených míst na mapě, většina je jich zmíněna v zajímavých souvislostech.

Výsledek obrázku pro children of blood and bone fanartKonec je pravděpodobně ta část knihy, která rozdrtí vaše srdce. S jistotou mohu říct, že ať jste měli jakékoliv předpoklady o ukončení této knihy, byli jste vedle. Stále autorku obdivuju za její genialitu, protože jakkoliv dobré nápady měla předtím, konec je srovnal se zemí. Jediné, co mi na něm vadilo, byla jeho otevřenost. I když v budoucnu vyjde další díl, doufala jsem, že některé věci už budou vyřešené.

Jelikož je kniha vydaná pouze v angličtině, doporučuji, aby se na ní zaměřili především mírně pokročilí čtenáři. Jazyk je složitější, objevují se zde specifické výrazy (např. Maji, Tiders, Grounder), které jednoznačně přeložit nejdou a musíte je pochopit z kontextu. Mimo nich se objevují i slova, s kterými se v běžné konverzaci nesetkáte. Doporučuji si při čtení vypomoct slovníkem nebo překladačem.

Upřímně doufám, že kniha zaujala nejen čtenáře, ale i nakladatele. Ráda bych viděla Children of Blood and Bones v přeložené verzi, protože se jedná o skutečně kvalitní titul, který budou fanoušci fantasy milovat. Pokud máte šanci si knihu přečíst, neváhejte. Stojí za to. Doporučuji.

5/5

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji Dobrým knihám!
Knihu za skvělou cenu zakoupíte ZDE.