pondělí 2. července 2018

Recenze: 100 příběhů neobyčejných žen

Dětská knížka plná příběhů nebo naopak kniha s motivačním motivem pro starší čtenáře? Myslím, že Příběhy na dobrou noc pro malé rebelky splňují obě kategorie! :)

Výsledek obrázku pro Good Night Stories for Rebel Girl

Ačkoliv jsem nikdy nebyla fanouškem příběhů pro děti, dokonce ani ve svém dětství, když jsem se dozvěděla o Příbězích na dobrou noc pro malé rebelky, část mého já byla fascinovaná. A to především kvůli příběhům, které se v ní nachází. 100 různých žen, z bohatých i chudých rodin, různých ras i z různých států, které nějakým způsobem ovlivnily historii. A mezi ně může jednou patřit i jedna z dívek, žen, kterou známe.

Možná to nebyl úplně záměr autorky, ale kniha – mimo vyprávění příběhů před spaním – má neuvěřitelně motivační podtext. Kniha je plná hrdinek, důležitých osobností i naprosto obyčejných žen, které se jen narodily a ve svém životě neudělaly žádný velký čin. A to je na celé knize to nejkrásnější, nejsou zde žádné předsudky a všechny příběhy se berou jako sobě rovné.

Výsledek obrázku pro good night stories for rebel girls: 100 tales of extraordinary womenV knize se setkáme s nejrůznějšími historickými obdobími, nejen současností. Spolu s Alžbětou I. se můžeme vrátit o 500 let nazpět, ale s některými příběhy ještě dál. Třeba až do starověkého Egypta! Protože povězme si upřímně – kdo by nemiloval Kleopatru? A co se týče současnosti, můžete si vybrat z dlouhého seznamu političek, spisovatelek nebo sportovkyň.

Při čtení knihy je důležité si uvědomit, že se jedná o pohádky pro děti. Tak jsou i příběhy sestaveny, temnější části příběhů jsou vynechány, i když jde mnohdy o důležitou součást. Osobně mi to nevadilo, a naopak mě to motivovalo k vyhledání kompletního příběhu některých hrdinek. Musíte brát zřetel na to, že jsou často příběhy nepatrně zkreslené, aby byly vhodné pro děti a nedozvíte se tak úplnou pravdu.

Osobně mi na knize vadila jedna věc, a to bylo až přehnané číslo političek, které se v knize vyskytovalo. Oproti umělkyním, vědkyním nebo spisovatelkám, které se zde moc nevyskytovaly. Více by mi vyhovovalo, kdyby autorka udělala poměr podobných příběhů vyrovnanější.

Výsledek obrázku pro good night stories for rebel girls: 100 tales of extraordinary womenSoučástí každého příběhu je i ilustrace dané osoby. A často se jedná o skutečné skvosty. U některých ilustrací jsem strávila skutečně notnou dobu prohlížením, protože jsem se jich nemohla nabažit. Mezi mé nejoblíbenější patří jednoznačně obrázek Ady Lovelace, který je moc povedený. Samozřejmě, jsou zde i takové ilustrace, které mému oku příliš nelichotily, ale naopak mě zaujaly skrz rozmanitost výtvarných stylů, které se zde vyskytují. Každý obrázek je jedinečný.

Myslím si, že Příběhy na dobrou noc pro malé rebelky svůj účel splní. Dětem se budou líbit, inspirovat je a motivovat ve snaze být jako ony. A co se týče dospělých, nikdy nejste příliš staří na to, abyste si přečetli příběhy pro děti. A tahle kniha to potvrzuje. Doporučuji.

5/5

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji Databázi knih a Albatros media
Originální recenzi najdete ZDE.