pátek 6. dubna 2018

Recenze: První život - Gena Showalter

Gena Showalter se v mnoha srdcích objevila především díky její sérii o zombie re-tellingu na Alenku v říši divů. První život ale patří mezi její knihy s originálními nápady, proto, pokud máte chuť na oddechovou dystopii, byste se na něj měli zaměřit.

Výsledek obrázku pro první život kniha

Počet stran: 440
Vazba: Hardback s přebalem
Rok vydání: 2018

Kdo četl již autorčina dřívější díla, ví, že se autorka spíše než na děj, zaměřuje na romantickou zápletku mezi hlavními hrdiny. A samozřejmě, První život z řady nevyšel. Předem tedy upozorňuji, že je lepší nemít žádné zvláštní nároky na zápletku, protože by vás mohla v určitých věcech zklamat. Naopak, pokud hledáte knihu, při které si budete užívat nenáročný příběh, s radostí čtěte dál!

Cover Reveal (redesign): Firstlife by Gena Showalter #CoverRevealTenley, Ten, nebo jednoduše Desítka, patří mezi ty, kteří svůj život mají pevně ve vlastních rukách. A nechtějí ho nikomu svěřit. Říše Myriad a Troika po staletí válčí nejen mezi sebou, ale hlavně o důležité duše, které se jim odmítají podvolit stejně, jako Tenley. Aby nad ní zvítězili, obě říše vyšlou své zástupce do zařízení, v kterém je Tenley za trest nucená žít. Jejich cílem je získat její důvěru, ale především jí přetáhnout na svou stranu.

Hodně dlouho jsem si po přečtení Prvního života nebyla úplně jistá, co ve mně kniha zanechala. Mám na ní vesměs velmi rozporuplný názor, protože se mi v mnoha ohledech líbila stejně, jako mě zklamala.

Výsledek obrázku pro firstlife fanartPokud mám začít jednoznačně dobrou věcí z knihy, je jí svět. Gena Showalter ukázala, že jí nedělá problém vymyslet stabilní a skvěle propracované prostředí, s kterým si během knihy mnohokrát pohraje. Nemusíte se bát, že vás stereotypní prostředí ústavu začne nudit - dokonce i mezi šedými zdi se najdou zajímavé věci, které se autorce podařily. Pro příklad mohu uvést celu, ve které hlavní hrdinka stráví pár desítek stran, ale pořád jde o fascinující místo, které je postupně popsané do nejmenšího detailu.

Myšlenka kniha se minimálně podle anotace může zdát perfektní. Dystopický svět, dvě mocnosti, které bojují o moc a obyčejná dívka, která do téhle rovnice spadla úplně po hlavě. Ale stejně jako v jejích předchozích dílech, autorka si opět zvolila špatně. A začala se soustředit jen na romantickou zápletku, která přichází v podobě dvou agentů Myriadu a Troiky.

Výsledek obrázku pro firstlife fanartA oba jsou jako vytržení z mnoha knih předtím. Archer (Lučišník) - krycí jméno Bow (Luk) je typickým princem na bílém koni a v naleštěné zbroji. Pro Tenley by udělal naprosto cokoliv, čehož hlavní hrdinka s oblibou využívá. Naproti tomu, Killian, je zpočátku nesnesitelně arogantní, sebevědomý a drzý záporák, který vsází na svůj šarm a charisma. Hrdinství je mu cizí, alespoň zpočátku. Oba hrdinové se v průběhu děje neuvěřitelně změní, což je jen dobře.

Pokud si potrpíte na hrdinku, jejíž největší zbraní je mlčení a vnitřní síla, pak si s Tenley budete rozumět. Život jí připravil mnoho překážek, které skončily v ústavu Prynne, kde je už několik měsíců zavřená. Ale ani přesto jí nechybí zdravá dávka sarkasmu, vtipu a odvahy, díky které si jí zamilujete. Je tvrdohlavá a vždy si jde za svým, což jí často přivede do malérů.

Zápletka byla jediná věc na knize, která mě zklamala. Čekala jsem více - od anotace jsem byla připravená na neuvěřitelné dobrodružství, napětí a strhující scény, které se ovšem dostavily až na konci knihy. Začátek sloužil především k seznámení s jednotlivými postavami, takže na nějakou akci se nedostalo. Namísto toho se zde rozvíjely jednotlivé vztahy mezi postavami a čtenář měl šanci pochopit, jak funguje svět v knize. V průběhu děje se zde sice několik napínavějších scén objeví, ale rozhodně nejde o žádné velké překvapení nebo nepředvídatelné věci. Počítejte spíše s romantickými scénami mezi hrdiny.

Day to day counting, waiting, hoping it’ll be today that the doors to the afterlife open or youSprávný "boom" přichází na konci, kdy se na čtenáře vychrlí neuvěřitelné množství zvratů, bojových scén a odhalení. Což by nebylo špatné, kdyby následoval neuseknutý konec. Nestalo se. Konec mi přišel zbytečně zkrácený, mohl být více promyšlený. Na první pohled je jasně vidět, že slouží jako lákadlo na čtenáře, aby se těšili na druhý díl. A musím přiznat, že se jim tento záměr (alespoň v mém případě) povedl, protože jsem zvědavá, jak příběh Tensley dopadne.

Po celkovém rozmyšlení hodnotím První život jako mírný nadprůměr. Knihu nemohu hodnotit extra dobře, vzhledem k tomu, že má očekávání do puntíku nesplnila, ale rozhodně nepatří mezi špatné knihy. S autorčinými předchozími díly se První život srovnávat nedá, ale pokud se vám její knihy líbí, myslím, že Prvním životem budete nadšeni.

3,5/5