Recenze | Selekce - Kiera Cass

Pro třicet pět dívek je Selekce životní šancí. Příležitostí k útěku od života, který jim byl stanoven od narození. Být obklopena světem třpytivých šatů a drahocenných šperků. Žít v paláci a soutěžit o srdce krásného prince Maxona. Ale pro Americu Singerovou je Selekce noční můrou. Znamená to pro ni otočit se zády ke své tajné lásce Aspenovi, který je o kastu níž než ona. Nechce se jí odejít z domova a vstoupit do nelítostné soutěže o korunku. Pak America potká prince Maxona. Postupně začne zpochybňovat všechny plány, které si předsevzala - a uvědomí si, že život, o kterém vždycky snila, si už nemůže v porovnání s budoucností představit.

Selekce. Je to už nějaká doba, co jsem o ní poprvé slyšela - upozornila mě na ni jedna moje kamarádka ze školy - a z jejího vyprávění se mi zalíbila natolik, že jsem byla ochotná si ji přečíst v angličtině. Nakonec jsem ji v angličtině nečetla, vzhledem k tomu, že ji u nás vydalo nakladatelství CooBoo.

Ze začátku jsem měla hrozně smíšené pocity. Nějak jsem se pořádně nemohla začíst, postavy mi sice byly sympatické, ale to prostředí, kde se děj odehrával, mi jednoduše bylo hrozně cizí díky dojmu, jakým na mě působilo. Všechno mi to připadalo hrozně nerealistické, primitivní - a vzhledem ke kopě dalších knih s podobnou tématikou... no ano, téměř i neoriginální. Nakonec jsem ale celkem rychle změnila názor, jakmile došlo na samotnou ''Selekci''. Potom už mi stránky ubíhaly jedna za druhou, dokud jsem knihu nepřečetla (proto jsem také šla spát v půl třetí ráno, čtení dobrých knih na jeden zátah je někdy vyčerpávající). Ale i když mě kniha nakonec velmi chytla, nemohla jsem se zbavit jednoho nepříliš pěkného dojmu. A to toho, že na mě kniha působila jednoduše nerozvinutě. Autorka měla možnost všechno ještě více rozvinout, pohrát si s tím, co jí námět nabízí, ale nevyužila toho. To mě dost mrzí, protože by to knihu o dost vylepšilo - i když je i tak velice čtivá a řekla bych, že i opravdu povedená, mohlo v ní být mnohem víc, než v ní je. Těžko říct, proč se té možnosti autorka nechopila, ale uvidíme, jak budou vypadat další díly.

(Three Nails Photography, Pinterest)

Z hlediska námětu Selekce krásně vyčnívá z řady spousty dalších knih s podobnou tématikou nebo stejného žánru, kterých je v dnešní době celkem dost, alespoň podle mého názoru. Je to jako by se s těmi knihami doslova roztrhl pytel a teď jen zasypával nakladatelství a následně i knihkupectví s tím, že se určitě vždycky najde nějaký čtenář, který se do čtení velice ochotně pustí (což je myslím i pravda). Bohužel tenhle dojem kazí hlavní hrdinka. Ze začátku jsem měla pocit, že je to velice sympatická dívka, ale postupem čtení jsem si uvědomila, jak moc nápadně se podobá dalším knižním hrdinkám, které (světe div se) obvykle figurují v knihách s podobnou tématikou nebo stejným žánrem. To je pro mě takové maličké zklamání, které sice nemá nikterak veliký vliv na moje hodnocení knihy, ALE je to škoda. Originalita se cení a vždycky tomu tak bude.

Vezmu-li to ale kolem a kolem, je Selekce opravdu povedený kousek. Ještě jsem opravdu nečetla žádnou knihu, která by byla skvělá v naprosto všech ohledech - a řekla bych, že v tomto žánru se snad ani žádná taková kniha najít nedá. Selekce je ale povedená kniha nejen s nádhernou obálkou, ale i sympatickou hlavní hrdinkou (i dost podobnou desítkám dalších knižních hrdinek v tomto žánru) a doslova královským námětem, díky kterému jsem se také rozhodla si ji přečíst. Hrozně se mi líbí, že to je kniha bez zbytečného nadpřirozena a hlavní hrdinky bez nějaké extrémní výjimečnosti, navíc - je spousta dívek, které jako menší snily o tom, jaké by to bylo být princeznou - a spolu s hlavní hrdinkou Americou (která má mimochodem nádherné jméno) mají šanci tu možnost okusit, byť jen při čtení této knihy.

Recenze psána pro web Databáze knih