pátek 20. října 2017

Recenze | Temní muži - Jens Henrik Jensen

 Mimo nedávno zmíněného Stromu lží se mi do rukou dostal i poněkud zvláštní thriller - Temní muži. Za jeho výtisk opět děkuji Nakladatelství Omega a nyní je čas se na knihu podívat trochu zblízka.

(Možný výskyt spoilerů, čtěte na vlastní nebezpečí!)





Počet stran: 476
Vazba: Hardback s přebalem
Nakladatelství: Omega
Rok vydání: 2017
Niels Oxen, bývalý voják, se téměř náhodou ocitne na staré rybí farmě, kterou té noci přepadnou dva muži. Jen díky jeho výcviku se mu podaří muže odehnat a zachránit tak starého majitele rybí farmy, který mu tam poskytne domov. Pro Nielse se tak stará rybí farma stane úkrytem, kde se schovává spolu s největším tajemstvím jeho života - jakmile by bylo vyzrazeno, celý Nielsův život by skončil.
Netrvá to ale dlouho a na hradě je zavražděný mladý kurátor, který zaujme pozornost většiny novin a massmédií. Nešlo totiž o obyčejnou vraždu, ale očividně o mnohem hlubší motiv. O případu se tak brzy dozví i dánský ministr spravedlnosti a tehdy se věci začínají šíleně rychlým tempem posouvat vpřed.
Do zamotaného případu se zamotá i Nielsova stará známá - Margrethe Franck, kterou stejně jako zbytek svého života nechal Niels za sebou a už více než rok ho nemohla jakkoliv kontaktovat nebo najít. To se ale má brzy změnit. Pro Nielse znovu nastávají těžké časy a jen těžko můžeme říct, jestli se mu podaří znovu zvítězit.

Temní muži jsou pravděpodobně jednou z nejvíce zamotaných knih, které jsem četla. Ačkoliv už samotná anotace knihy dokáže zaujmout a připoutat čtenáře, samotné čtení knihy pro mě bylo ještě zajímavější než jsem čekala. Mimo postav se zvláštně postaveným charakterem se můžeme setkat i s několika dějovými linkami, které se poměrně dost dobře proplétají a dávají možnost vidět samotnou zápletku z každého úhlu pohledu - ať jde o Nielse, Margrethe nebo jiné vedlejší postavy, jejíž role jsou možná malé, ale činy větší.

Niels i Margrethe mají oba několik společných vlastností, díky kterým si pravděpodobně tak dobře rozuměli - vše ale skončilo tím, když Niels odstřihl celou svojí minulost za sebou a zmizel. A zároveň vše, co zmizelo se objevilo ve chvíli, kdy opětovně spojili svoje síly dohromady. Musím říct, že na tu scénu jsem se těšila od samotného začátku a rozhodně svého těšení nelituji.

Niels samotný je skutečně jedinečná postava. Je těžké mu porozumět, pochopit jeho cíle a myšlenky, zároveň však, když se při čtení vžijete do jeho role, vše začne dávat smysl. Jeho opatrnost, nejistota a zároveň téměř děsivý klid, který kolem sebe vyzařuje.

Děj jak bylo zmíněno výše má několik linií, které se vzájemně střídají a pomalu ukazují děsivou pravdu, která se skrývá za vraždou kurátora. Můžeme tak vidět děj například i z pohledu hlídače hradu, který odhalí tělo, nebo záhadných postav, které zřejmě vědí víc než se zdá...

Samotná zápletka je úchvatná. Musím stále žasnout nad autorovými nápady, originalitou a zapojením samotného Dánska do příběhu - prakticky vzato, kniha Vám přinese nejen chvíle s napjatou atmosférou, ale zároveň i naučným obsahem, kdy se můžete dozvědět něco málo o samotném Dánsku - městech, historii i panovnících.

Ale ačkoliv to nerada zmiňuju, kniha měla skutečně jeden velký nedostatek. A to přespříliš popisů a styl psaní, který mi úplně nesedl. Přespříliš popisů mi dělalo při čtení velký problém - objevovaly se pasáže, které mě úplně nenadchly a nebavily mě. O to víc jsem potom byla radši za části knihy, kde se něco dělo, ale přesto mě přehnaný počet popisů zklamal.

Pokud se máme zaměřit na styl psaní, k mému zklamání mi tenhle jednoduše nesedl. Autor použil někdy zvláštní spojení, občas zbytečně dlouhé věty a v kombinaci se zmíněným počtem popisů se mi kniha četla hodně pomalu a špatně jsem se na čtení soustředila.

Zmínit zde ještě musím občasné vyskytování anglických slov, vět nebo spojení, které podle všeho překladatelé ponechali jako záměr. Osobně mi nedělalo žádný problém pasáže přečíst - jde o jednoduchou angličtinu, ale i tak se kniha může dostat do rukou lidem, kteří anglicky neumí a ani tak jednoduchým slovům nerozumí.

Celkové shrnutí pro mě bylo velmi těžké dát dohromady. Stejně jako se mi kniha líbí po stránce děje a postav, stejně tak mě její zpracování zklamalo. Pokud vám nevadí detailnější vypravování a protáhlé scény, jsem si jistá, že kniha Temní muži by vás snadno mohla dostat do kolen. Na druhou stranu, nepouštěla bych se do ní, pokud si chcete přečíst něco jednoduchého a na odreagování.

3/5

Za poskytnutí knihy děkuji Nakladatelství Omega
Více o knize naleznete na stránkách - knihyomega.cz
Knihu můžete zakoupit ZDE


0 komentářů:

Okomentovat