pondělí 13. listopadu 2017

Recenze | Mořeplavec - Diana Gabaldon

Od nedávné recenze na knihu Jak se točí Cizinka, se dneska dostáváme i ke knižní verzi, přesněji novému vydání třetího dílu s nádhernou filmovou obálkou. Tato kráska o velikosti tisíci stran mě neuvěřitelně nadchla jen na pohled. A to se teprve dostáváme k samotnému vnitřku.

Počet stran: 1016
Vazba: Hardback s přebalem
Rok vydání: 2017

K sérii Cizinka jsem se skutečně dostala teprve před nedávnou dobou. Šlo pro mě o velkou neznámou, která ale nakonec uspěla a tak jsem nejen začala plně hltat seriál, ale i knihy. Přelouskat pro mě první díl Cizinky bylo snadné jako lusknout prsty a už jenom to mě natěšilo na další díly. O to více jsem nyní ráda, že jsem dostala k dispozici třetí díl, který jsem nehledě na jeho počet stran přečetla na dva velmi dlouhé zátahy.

Potěšila mě krásná návaznost knih, kdy skutečně třetí díl perfektně navazuje na ten druhý. Jaime v bitvě u Cullodenu nepadnul, ale žil dál a vrátil se na svoje panství. Několik let se tam skrýval v jeskyni, nakonec se však nechat předat angličanům za to, aby přežili jeho lidé. Claire, pro kterou je Jaime dlouhou dobu mrtvý, nakonec zjistí, že stále žije. A rozhodne se ho vypátrat. Na Claire znovu čeká příliš útrap a nebezpečí, přesto se jim rozhodne postavit - pro svého milovaného člověka.

Claire je pro mě stále pravděpodobně tou nejoblíbenější postavou vůbec, ačkoliv je velmi těžké vybírat. Její hrdinskost, velké srdce a dobrosrdečnost, která jde ruku v ruce s tvrdohlavostí je perfektní kombinace hlavní hrdinky, která miluje muže s tak komplikovaným životem. Sice se může zdát, že je většina pozornosti věnována právě jí, ale není tomu tak. Mimo Jaimeho nebo jiných již známých postav, autorka nelenila a vytvořila řadu dalších nebo i těch, které jsme v knize dlouho neviděli.

Děj jde rozlišit na dvě hlavní části - jednu z Anglie a jednu z cesty do Ameriky. Na obě dvě jsem se velmi těšila a obě dvě splnily má očekávání. Náhlé zvraty, promyšlenost a reálnost knize nechybí a na čtivosti neztrácí ani na samotném konci knihy. Neustále se objevují nové věci, které jen podtrhují autorčinu skvělou fantazii a tvořivost.

Styl Diany Gabaldon jsem si oblíbila už při čtení první kapitoly Cizinky a od té doby se nic nezměnilo. Autorka používá skvělé slovní obraty, popisy a hranice její tvořivosti nezná mezí. Dokáže skvěle navodit atmosféru a nedělá tak vůbec problém se do knihy ponořit.

Ačkoliv to bylo velmi těžké posoudit, Mořeplavec se zatím stal asi mou nejoblíbenější knihou ze série. Laťka sice byla nastavená vysoko, ale Mořeplavec ji překonal ve všech ohledech, což jsem upřímně vůbec nečekala. Ideálně se hodí do tohoto ročního období a při zdlouhavých večerech si neumím představit nic lepšího než se začít do jednoho z nejlepších historických románů vůbec. Doporučuji!

5/5