čtvrtek 30. června 2016

Blog | Základy a tipy na začátek

Arieluma! Doslova mě to svádělo k tomu, abych se do téhle rubriky pustila. Není to ani nějak dlouho, co jsem měla napsaný článek s věcmi, které... na blozích fakt nemusím. Potom jsem si vzpomněla na svoje „Poznámky k psaní“ a bylo jasno. Stejně jsem blog chtěla obohatit o víc témat, než jsou jen knižní věci - tohle by navíc mohlo někomu přinést nějaký ten typ? Nedávno jsem totiž viděla v jedné skupině jednu mladší slečnu, která si slízla pěknou řádku komentářů, které pro ni rozhodně nebyly ničím příjemným. Kritika je ale důležitá a snad nikdo z nás nepřišel do blogování dokonalý, anebo ne? 


Volba zaměření a domény

První by si člověk měl rozmyslet, o čem vlastně chce psát. Nemá smysl si zakládat blog, pokud člověk nemá absolutně žádnou představu o tom, co bude psát. Nemám nic proti nerozhodnosti a sama jsem dlouho neměla šajna, co budu dělat - a to nejen v blogování, bohužel i se školou, ale opravdu to chce dostatek času na promyšlení. 
Člověk by rozhodně měl psát o něčem, co je mu nějakým způsobem blízké - něco, co ho baví a má k tomu co říct, rozhodně bych nešla do nějakého naprosto neznámého tématu, minimálně ne takhle na začátku. 

Po volbě zaměření přichází volba domény. K té bych se mohla vyjádřit vážně dlouze, ale pokusím se to zkrátit - možností je skutečně spousta. Ať už Blogger, Wordpress, Weebly, Blog.cz, Webnode anebo Tumblr? Každý určitě nese svoje kouzlo, ale osobně bych doporučila buď Wordpress, Blogger anebo Blog.cz. Na začátek asi ideálně Blog.cz, protože Blogger i Wordpress jsou oproti Blog.cz poněkud složitější. Pokud je člověk tedy opravdový začátečník, je Blog.cz víceméně ta nejsnazší volba. Má dobré možnosti v tvorbě designu, ale chybí mu udělátka, co má Blogger anebo Wordpress - za to má ale vlastní celkem ucelenou komunitu a je tak celkem dobrá šance prorazit a postupem času si získat nějakou tu základnu čtenářů.
Pokud už má člověk nějaké zkušenosti a nebojí se něčeho složitějšího, ale vymakanějšího - Blogger anebo Wordpress. Řekla bych, že většina lidí stejně sáhne po Bloggeru, protože je to snad nejrozšířenější doména vůbec. Samozřejmě to má svůj důvod - spousta volně stažitelných a krásných šablon, příjemný editor, widgety a spousta dalšího. Na oplátku je ale nutnost skamarádění se minimálně se základy HTML kódů, které budou jednoznačně pro spoustu lidí slušná španělská vesnice.

Název blogu a jméno autora? 

Název blogu je moc důležitý. Měl by vystihovat blog jako takový, ale zároveň by měl být ideálně krátký a snadno zapamatovatelný. Samozřejmě ale taky originální, pokud možno. Na to mám prostou radu - čas. I tohle by si člověk měl pořádně rozmyslet, protože ne každá doména umožňuje změnu odkazu. (Například Blog.cz určitě ne, u ostatních nevím - jen u Bloggeru vím, že to jde) Zvolit tak úplně první věc, která vám proletí hlavou... by asi nebylo nejmoudřejší. 


Co se autora týče, hodně se to váže na člověka jako takového. Ne všichni totiž stojí o to, aby jejich známí, přátelé a případně rodina věděli o tom, že píše něco na blog. Pokud si chcete zachovat anonymitu, tak bude zřejmě ideální nějaká přezdívka - pokud se nebojíte, směle použijte svoje pravé jméno anebo cokoliv, co vás napadne, ale neměli byste to měnit. Mátlo by to čtenáře. 


Vzhled blogu

Stejně jako název by měl i vzhled odpovídat zaměření blogu. Nemusíte nutně dávat do záhlaví kytku, pokud se rozhodnete mít blog o zahradničení (mimochodem, znáte nějaký takový blog? já ne) - ale vzhled mi měl nějakým způsobem odrážet vaše záměry a blog. Není nutné to nějak vyloženě hrotit, ale vzhled je jednou z prvních věcí, co čtenář vidí. Samozřejmě, že je důležitý. 

Vzhled by rozhodně neměl být nějak rušivý. Vyhnula bych se nějakým křiklavým barvám anebo nešťastným barevným kombinacím - z některých potom při čtení bolí oči a podobně. Záhlaví by nemělo být extrémně obrovské, při první návštěvě by člověk měl ideálně vidět už kousek z blogu jako takového. Dál bych se rozhodně vyhnula přehrávačům s hudbou, ta při čtení spoustu lidí ruší. Málokdy se navíc člověku podaří vybrat takovou hudbu, aby sedla všem. 

Sezónní dekorace jsou sice krásné, ale takový sníh také ruší při čtení. Design by se neměl často nějak drasticky měnit, zkuste najít něco, co vám sedne a vydrží. Pokud toužíte po sezónních změnách, zkuste jen přizpůsobit záhlaví anebo změnit barvy? Na Blog.cz existuje spousta velice šikovných grafiků, kteří vám design na požádání udělají. Není ale těžké si nějaký vytvořit sám - v případě Bloggeru a dalších domén zřejmě také. Ty mají ale značnou výhodu v možnostech stažení různých šablon, které si potom můžete s troškou zručnosti přizpůsobit podle svých potřeb.

Snažte se zároveň na blog nedávat do menu příliš mnoho věcí - zpomaluje to načítání. Dřív hrozně frčely známky s oblíbenými seriály a knihami, obvykle ještě s animacemi. Asi nemusím říkat, že to na načítání bylo neštěstí, že? Stejně tak bych doporučila používání perexů - díky tomu se na hlavní stránce blogu zobrazí víc článků a stránka se tak pomalu nenačítá. 


V příštím díle bych se ráda podívala na
články jako takové, začínání blogování a obecné tipy ^^
Co vy, máte nějaké tipy pro začínající blogery? 

18 komentářů:

  1. Pěkný článek :-) Zajímaly by mě ty věci, které na blozích moc nemusíš :D Já jsem třeba na blogu anonymní tak na půl - kdyby někdo z mého okolí chtěl, tak nemá problém můj blog najít, ale většinou o svém blogu nemluvím, protože mě to pak svazuje ve výběru témat, když vím, že si někdo blízký čte můj blog :-) Kdysi jsem třeba měla klasický "deníčkový" blog a tehdy jsem nebyla schopná tam cokoli psát, když jsem věděla, že si ho čte můj tehdejší kluk :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Těch je celkem spousta, ale ten článek jsem nakonec nevydala z toho důvodu, aby si někdo nemyslel... no, že je to hejt :D Sice jsem to všechno napsala slušně a nemyslela jsem to zle, ale rozmyslela jsem si to s vydáním, možná ho ale ještě někde mám zahrabaný, tak ho třeba ještě zveřejním :D A s tím blogem to znám, sama jsem to tak jeden čas měla :D Díky za komentář ♥

      Vymazat
  2. Obohacující článek :-) Nám, jako úůplným začátečníkům se celkem hodí :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :) Já jsem si vzpomněla, jak jsem sama začínala - a docela si říkám, že kdybych si dřív nějaký podobný článek přečetla, hodně by mi to usnadnilo začátky :D

      Vymazat
  3. Rozhodně se nevzdávat, protože co když se na to někdo vyprdne (to slovo je vážně boží) a měl slušnou šanci se někam dostat!
    Všechno, co jsi napsala je naprosto pravdivé a potřebné pro zakladatele.
    Osobně jsem taky začínala na Blog.cz, protože je, jak píšeš, lehčí. Já sama jsem tam ale vždy měla problémy s dessem - nikdy jsem se to pořádně nenaučila. Ale blogger je pro mě rozhodně lepší, protože je víc rozmanitější!
    Těším se na další podobné články :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak! To je hodně důležité :) On celkově Blog.cz je takový pohodlnější, dalo by se říct. I co se třeba i tvorby menu týče, designu a podobně - jen je fakt, že člověk přeci jen musí znát ty principy, no :D Díky za komentář ♥

      Vymazat
  4. Super článok, predovšetkým pre začínajúcich.

    Lifestyle & beauty by Daniela

    OdpovědětVymazat
  5. Skvělý článek :-) Takové jsem hledala před rokem, když jsem začínala :-)

    OdpovědětVymazat
  6. podle me je lehci blogger. ja si najednou zalozila na obojim ale s blogem jsem se nemohla nejak dat do kupy tak jsem pak presla jen na blogger a blog smazala :) ale jinak super tipy, nekomu urcite pomuzou. skoda ze takove clanky nebyly za mych zacatku :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. On Blogger není až tak těžký, to musím uznat - ale v některých věcech je až zbytečně složitý, ale což :D Obě domény mají co do sebe :) Díky za komentář ♥

      Vymazat
  7. Přiznám se, že jsem naprosto alergická na přecpané a nepřehledné menu. :D Stampky ještě pořád letí a znám hned několik blogů, které je mají buď v menu, nebo alespoň stovku na konci stránky. :D Nemám je v oblibě, ale na druhé straně chápu, co se lidem na nich líbí. A sezónní dekorace jdou také mimo mě a to i v případě, kdy pohyblivý sníh nezasahuje do textu.

    Kdyby mi někdo před jedenácti letech řekl, že na blogu zůstanu na jedné adrese, možná bych ji vybrala pečlivěji, ale tehdy se mi to zdálo jako super nápad. :D Teď už s tím ale bohužel nic neudělám. :D Super článek! :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to chápu :D Mě nejvíc může dopálit menu na obou stranách O.O Pak úplně nevím, co mám dělat dřív - sledovat levé menu, stránku, anebo pravé menu? Potřebovala bych tři oči :D :D

      Vymazat
  8. Tipy pro začínající blogery jsou rozhodně přínosné. Jen bych doporučila zavést si blog na doméně, který bude patřit jen blogerovi, což blogger ani blog.cz bohužel neumožňuje. Veškerý obsah patří majiteli dané domény. Jinak změnu odkazu lze provést i na Wordpressu, kde mám blog já a to včetně s vlastnictvím mého obsahu. Takže žádné smazání, bez mého souhlasu nehrozí. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To dává smysl :) Jen bych řekla, že by se to asi ne všem vyplatilo. Když takhle člověk začíná, tak kdo ví, jestli mu to vydrží - a vlastní doména se platí (snad ve všech případech?), takže kdyby to třeba člověka přestalo bavit anebo tak něco, tak by to byla škoda peněz. Časem ale určitě ano :)

      Vymazat
    2. Ano, platí se hosting a doména, kde se základní částky pohybují do tisíci koruny. Pokud se člověk navíc orientuje v HTML, pak má vystaráno. Máš ale pravdu, že pokud se s blogováním začíná, pak je lepší začít za nulovou investici, s výjimkou průbojných blogů. :)

      Vymazat
  9. Pěkně sepsané. Se spoustou věcí opravdu souhlasím...

    OdpovědětVymazat
  10. Úplne živo si pamätám, ako som vymýšľala meno pre môj blog. V tú dobu som veľmi rada sledovala The TeenGirlsLook a tak som to trošku pozmenila a vzniklo AnkaLooksWorld :D

    OdpovědětVymazat
  11. Ja priam nenávidím, ak je blog prepchaný rôznymi gadgetmi alebo tak. Taktiež nemám rada, ak niekto nepoužíva perex, aby som si mohla článok v kľude rozliknúť a nemusela sa boriť v tej hromade textu aby som vôbec našla článok druhý :D ♥ ʕ•́ᴥ•̀ʔっ

    * Giveaway *

    OdpovědětVymazat